1- İlgi Ve Yeteneğe Göre Konuyu Belirlemek
Her insanın
ilgi alanı ve yetenek özelikleri birbirinden farklıdır. Bilimsel çalışmalar
yapılırken insanlar ilgi duydukları alanlardan konu seçiminde bulunurlarsa daha
istekli çalışmalar yaparlar. Yeteneklerine uygun konular seçerlerse hem
kendilerini hem de tüm insanları heyecanlandıracak ve etkileyecek daha başarılı
sonuçlar ortaya çıkarırlar.
2- Seçtiğimiz Konu İle İlgili
Varsayımlarda (Hipotez) Bulunmak
İkinci
basamakta seçilen konu ile ilgili varsayımlarda(hipotezlerde) bulunulur.
Varsayım(Hipotez):
Üzerinde
henüz bilimsel çalışmalar yapılarak doğruluğu kanıtlanmamış ama bilimsel
çalışmalar yapıldığında doğru çıkacağı umulan düşüncelere varsayım (hipotez)
denir.
3- Konuyla İlgili Kaynak Taraması Yapmak Ve Bilgi (Veri) Toplamak
Yazılı Kaynaklar: Kitap, dergi, gazete, internet
çıktısı vb.
Görsel Kaynaklar: Televizyon programları, görüntü,
resim ve fotoğraflar.
Üçüncü
basamakta öncelikle seçilen konularla ilgili kaynak taraması yapılır. Kitaplar,
dergiler, gazeteler, ansiklopediler, internet ve hatta insanlar kaynak olarak kullanılabilir.
En çok bilgi kitaplarda bulunur. En çok kitaplar ise kütüphanelerde bulunur.
Kütüphanelerdeki kitaplar, bulması ve kullanımı kolay olsun diye “Katalog Sistemi”ne göre
gruplandırılmıştır.
000 – Genel
Konular,
100 –
Felsefe ve Psikoloji,
200 – Din,
300 – Sosyal
Bilgiler,
400 – Dil,
500 – Doğa
Bilimleri ve Matematik,
600 –
Teknoloji,
700 – Sanat,
800 –
Edebiyat,
900 – Tarih
ve coğrafya
şeklinde
gruplandırılmıştır. Günümüzde bilgisayarların devreye girmesi bu sistem daha da
kolaylaşmıştır. Herhangi bir araştırma için kütüphaneye gittiğimizde öncelikle
konumuzun içeriğine göre ilgili bölüme geçer, burada bulunan alfabetik şekilde
sıralandırılmış olan çekmecelerden kitap veya yazar isimlerini katalog
numaraları ile birlikte tespit ederiz. Arkasından görevliye istediğimiz kitap
ve yazarın adını katalog numarası ile birlikte veririz. Kitap istek formunu
doldurup, okuma salonuna geçeriz. Kitapları okurken aradığımız bilgilere
ulaştığımızda “bilgi fişleri”ni doldururuz. Bilgi fişlerinde ilgili bilgilerin
yanı sıra konu adı, kitabın ve yazarın adı, cilt ve sayfa numaraları ile basım
yeri, basım yılı ve tarihi bulunmalıdır. Çalışmalarımız tamamlanınca kitapları
görevliye geri verip, teşekkür etmeliyiz. Araştırmalarımızda doğru ve tarafsız
bilgilere ulaşabilmek mutlaka çok sayıda kaynaktan yararlanmalıyız.
Bilgi: Araştırma, soruşturma, inceleme,
deney, gezi ve gözlem gibi yöntemler kullanılarak ortaya çıkarılan ayrıca akıl
ve mantığa uygun olan verilere bilgi denir.
Bilim: Bilgi topluluğu veya bilgilerin
ortaya çıkmasını sağlayan sisteme bilim denir.
4- Kaynaklardan Topladığımız Bilgileri İncelemek Gruplandırmak Ve
Bunları Varsayımlarla Karşılaştırma
Topladığımız
verileri içeriğine göre sınıflandırırız. Kaynaklardan elde ettiğimiz verileri
daha önce ileri sürdüğümüz varsayımlarımızla karşılaştırırız. Bu varsayımların
olgulara dönüşüp dönüşmediğini inceleriz. Olguya dönüşmeyen varsayımlarımızı
yanlış olduğunu anlayarak değiştiririz.
5- Metin Oluşturmak
Son aşamada
edindiğimiz ve doğruluğunu yaptığımız çalışmalarla kanıtlamış olduğumuz
bilgileri metinlere dönüştürürüz. Yazdığımız metinler kısa olursa buna makale,
uzun olursa kitap denir. Ortaya çıkan eser ister makale olsun isterse kitap her
türlü durumda yazılarımızı yazarken kullandığımız bilgileri kimden, hangi
kaynaktan edindiğimizi cilt ve sayfa numaraları ile birlikte muhakkak
sayfalarımızın altıda dipnot olarak göstermeliyiz.
Dipnot:
Metni yazarken alıntı yaptığımız kısımları (cümle ya da paragrafları)
nereden ve kimden aldığımızı gösteren notlardır.
Kaynakça: Yararlandığımız kaynakların adını belirtmemizdir.